• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۸۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
اجتماعی » جامعه و شهری
معاون شهرداری تهران:

نصب فیلتر دوده آسیبی به اتوبوس‌ها وارد نمی‌کند

پورسیدآقایی: اگر اتوبوس‌ها دود استانداردی هم داشته باشند فیلتر‌های جاذب دوده از همان دود هم جلوگیری می‌کنند.

نصب فیلتر دوده آسیبی به اتوبوس‌ها وارد نمی‌کندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ،​ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه بازدید از «اسنا یدک» با حضور در جمع خبرنگاران گفت: نصب فیلتر دوده آسیبی به اتوبوس‌ها وارد نمی‌کند.
محسن پورسیدآقایی افزود : یکی از اقدام‌هایی که باید در مسیر کاهش آلودگی شهر انجام داد، نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های شهری است. اگر اتوبوس‌ها دود استانداردی هم داشته باشند این فیلتر‌ها از همان دود هم جلوگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه از سال گذشته همه اتوبوس‌های شرکت واحد به مراکز معاینه فنی مراجعه و برگه معاینه فنی خود را دریافت کردند، گفت : همه اتوبوس‌ها با وجود معاینه فنی، دود ذاتی دیزل را دارند و نصب این فیلتر‌ها روی اتوبوس‌ها، از خروج هرگونه آلایندگی از اگزوز اتوبوس جلوگیری می‌کند.
معاون شهردار تهران در مورد نصب فیلتر‌های جاذب دوده، افزود : قراردادی با شرکت اتوبوس‌سازی اسنا یدک منعقد شده است که ۷۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلتر جاذب دوده شوند.
وی گفت : برخی بابت نصب این فیلتر‌ها روی اتوبوس‌ها نگرانی داشتند که ممکن است به موتور اتوبوس ضرر وارد شود، اما با برعهده گرفتن این کار توسط شرکت اسنا یدک و نصب فیلتر‌ها روی اتوبوس‌های خودشان ، این نگرانی برطرف خواهد شد.
آقای پورسیدآقایی با اعلام اینکه درحال حاضر ۵۰ دستگاه فیلتر دوده برای نصب روی اتوبوس‌ها آماده شده است، بیان کرد: فیلتر‌ها تاکنون روی ۲۰ دستگاه اتوبوس نصب شده است و هر روز یک اتوبوس به این فیلتر جاذب دوده مجهز خواهد شد.
وی گفت : امیدواریم این اقدام ادامه پیدا کند تا همه اتوبوس‌ها مجهز به فیلتر جاذب دوده شوند.
آقای پورسیدآقایی تصریح کرد: تولید داخل این فیلتر‌های جاذب دوده آغاز شده است تا متکی به واردات آن نباشیم.
وی گفت : بخشی از این تجهیزات در داخل تولید می‌شود و بخش کمی هم از خارج وارد خواهد شد و از شرکت‌های دانش بنیان تقاضا کرده‌ایم که وارد این حوزه شوند و در این زمینه کمک کنند. 
آقای پورسیدآقایی گفت : شرکتی موفق به تولید یک نمونه فیلتر جاذب دوده شده که بر روی یک اتوبوس نصب شده و درحال آزمایش است.
وی گفت : ادامه مسیر این است که همه اتوبوس‌هایی که در شهر تردد می‌کنند اعم از سرویس ادارات و مدارس و همچنین همه کامیون‌ها و خودرو‌هایی که به هرنوعی با مسائل دیزلی مواجه هستند به این فیلتر‌های دوده مجهز شوند که با این اقدام از انتشار و تولید آلاینده‌ها جلوگیری خواهد شد.
به گفته پورسیدآقایی، راه حل کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از انتشار دوده است، این گونه می‌توان میزان آلودگی را کاهش داد تا شرایط بهتر شود.
وی در مورد هزینه نصب این فیلتر‌های جاذب دوده، گفت: هزینه نصب از منابع محدود شهرداری تهران است. هر فیلتر هزینه‌ای حدود صد میلیون تومان دارد و قرار بود که جرایم بدست آمده از طرح LEZ معاینه فنی به صورت ۱۰۰ درصدی برای رفع آلودگی هوا هزینه شود، اما به علت مشکلات دولت این اتفاق نیفتاده است. دولت منبعی را که قرار بود به کاهش آلودگی کمک شود، تخصیص نداده است، با این حال امیدواریم که بخشی از این منابع به رفع آلودگی شهر و توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یابد.
آقای پورسیدآقایی در مورد تفاوت‌های فیلتر جاذب دوده جدید با سایر فیلترها، افزود: نصب فیلتر‌های جاذب دوده متفاوت‌تر از دوره قبل است. در دوره فیلتر‌های قدیمی دائما باید مواد شیميایی به سوخت اضافه می‌شد تا کار فیلتر را انجام دهند، اما در این دوره احتیاج به چنین چیزی وجود ندارند و از طریق فیلتر کردن همه آلاینده‌ها، فیلتر صورت خواهد گرفت.
وی گفت : این فیلتر‌های جاذب دوده جدید عمر بسیار بالایی دارند و براساس وجود شاخص‌ها هر زمان که دستگاه از ذرات پر شود به صورت  برخط در سامانه مرکز نشان داده می‌شوند.
آقای پورسیدآقایی افزود : پیش بینی شده است که در یک دوره هشت ماهه این دستگاه‌های فیلتر جاذب دوده نیاز به تخلیه ذرات دارند.

افزایش ۱۱ درصدی مسافران مترو با افزایش قیمت بنزین
پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر و رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا که مخالف نصب فیلتر دوده بودند با نصب این فیلتر‌ها موافق هستند یا خیر، گفت: کمیسیون محیط زیست و حمل و نقل موافق نصب فیلتر دوده هستند، اما ابهام‌هایی وجود دارد و معتقدند که ممکن است این فیلتر‌ها بر روی موتور تاثیر بگذارد که این دغدغه‌ها رفع شده است؛ چرا که خوشبختانه در مرحله نصب فیلتر دوده، از شرکت اتوبوس ساز درخواست کرده‌ایم که نسبت به تامین فیلتر‌های دوده اقدام کنند تا ابهام‌ها و مشکل‌هایی که می‌توانستیم برای نصب فیلتر دوده متصور شویم، رفع شود.
وی با بیان اینکه انتظار همه در مقابل گران کردن بنزین این است که امکان جدیدی به مردم دهیم تا با حمل نقل عمومی تردد کنند، افزود : مذاکره‌هایی با دولت درحال انجام است تا تفاضا شود که بخشی از منابع افزایش قیمت بنزین برای توسعه حمل و‌نقل عمومی به ویژه خرید اتوبوس اختصاص یابد.
آقای پورسیدآقایی گفت : تجربه گذشته نشان داده است که تا دو ماه مردم به سمت حمل و نقل عمومی بازمی‌گردند، اما در صورت بهبود نیافتن حمل و نقل عمومی، باز به سمت استفاده از خودروی شخصی بازمی‌گردند.
وی افزود : از هفته گذشته مترو افزایش یازده درصدی مسافر داشته است یعنی نزدیک به دویست هزار مسافر از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند و ترافیک کاهش یافته است و اتوبوسرانی هم به صورت محسوس با افزایش مسافر مواجه بوده است.
 
بومی سازی دستگاه فیلتر جاذب دوده اتوبوس‌های دیزلی با عمری نامحدود
مدیرعامل شرکت خودروسازی اسنا یدک از بومی سازی فیلتر‌های جاذب دوده جدید با عمرنامحدود خبر داد.
مهدی مرسلی در مورد معایب و کاربرد نداشتن فیلتر‌های جاذب دوده قدیمی اتوبوس‌های دیزلی شرکت واحد تهران گفت: سامانه های قبلی نیاز به اضافه کردن لیکویید شیمیایی داشتند و با توجه به اعمال تحریم‌ها و شرایط نامطلوب اقتصادی، تأمین این مایع سخت شد و فیلتر‌های جاذب دوده قدیمی عمر محدودی نیز داشتند.
وی با بیان اینکه فیلتر‌های جاذب دوده جدید عمر نامحدودی دارند، تصریح کرد: این دستگاه‌های جدید قابل نظافت و نصب مجدد هستند.
مرسلی گفت : درحال حاضر ایران جزو معدود کشور‌هایی است که به توانایی ساخت این فیلتر جاذب دوده جدید دست یافته است.
مدیرعامل شرکت خودروسازی اسنا یدک افزود : هزینه تولید فیلتر‌های جاذب دوده جدید نسبت به قدیمی‌تر‌ها بسیار پایین‌تر است چرا که فیلتر‌های جاذب دوده قدیمی از خارج تأمین می‌شدند و هزینه‌های جانبی بالاتری داشتند.
وی گفت : شرکتی دانش بنیان موفق به تولید یک نمونه از دستگاه جاذب فیلتر دوده شده است که با ادامه این روند، هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.
مرسلی با اعلام اینکه قرارداد نصب فیلتر جاذب دوده روی ۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت خودمان منقعد شده است، افزود : درحال جاضر ۲۰ دستگاه اتوبوس دیزلی مجهز به این فیلتر‌های جاذب دوده شده‌اند که قرار است روزانه یک تا دو دستگاه اتوبوس دیزلی هم مجهز به این سامانه شوند.
وی گفت : در صورت تایید نهایی قرارداد‌ها ۷۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی به این فیلتر‌ها مجهز خواهند شد. همچنین هزینه هر فیلتر جاذب دوده حدود صد میلیون تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
اختتامیه نمایشگاه استانی پایگاههای اسوه در خرم آباد
مهار آتش در دو جبهه از جنگل‌های الیت
گفتگوی تلفنی مسئولان استان قم با مردم درمرکزسامد
سوگواری عزاداران فاطمی در مسجد خاتم الانبیاء کیش
اجرای ۴ طرح راهبردی از سوی بسیج شوش در هفته بسیج
بسته خبر‌های کوتاه یکم آذر در یک نگاه
میزبانی دانش آموزان لرستانی از شهید گمنام
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
حکایت قصه دور و دراز افتتاح ورزشگاه تختی کهک در بسته «به کسی برنخوره»
حذف چهار صفر از پول ملی
پیام استاندار لرستان به‌مناسبت هفته بسیج
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
نخبه زنجانی؛ از سکوی قهرمانی ورزشی تا صدرنشینی در کنکور دکتری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱ آذر ۱۴۰۴
اشتغال ۱۰۰ نفری در دل گلخانه های طارم
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)